Een nieuw magazine format voor Illuster
Universiteit Utrecht Alumni Office

Een nieuw magazine format voor Illuster

Het Alumni Office van de Universiteit Utrecht schakelde ons in voor een vernieuwde bladformule voor Illuster, het alumnimagazine van de UU.

Ambities

Voor de ontwikkeling van het nieuwe format waren de ambities hoog. Uit een uitgebreide evaluatie van Illuster kwam naar voren dat het blad verouderd was: men wilde meer engaging verhalen vertellen, met een prominentere plek voor wetenschap en alumni. De bestaande bladformule bestond al sinds 2011, en mocht flink op de schop. De nieuwe Illuster moest ruimer van opzet worden, met meer verdieping en langere artikelen, en meer en beter beeld. Tegelijkertijd was er de nieuwe huisstijl van het UU Alumni Office, waar het een natuurlijk uitvloeisel van moest zijn.

Redactioneel format

De opdracht aan Flow goldt niet alleen het design, maar ook het redactionele format. We bedachten nieuwe rubrieken met nieuwe namen, creëerden voor sommige een nieuwe opzet, en schrapten er een paar. We beschreven de gewenste angle voor iedere rubriek, en bedachten er een herkenbare beeldredactie bij.

Het is een mooie mix geworden van wetenschaps- verhalen en interviews met alumni, en meer aandacht voor beeld. — Floor Peeters, Alumni Office

 

Tientallen tijdschriften dienden ter inspiratie, er werden moodboards gecreëerd, en vanuit een gezamenlijk creatief proces ontstond langzaam maar zeker een beeld van wat het blad moest zijn. Alles werd netjes gegoten in een briefingsdocument voor auteurs, fotografen en illustratoren, tot in de puntjes voorzien van word counts en voorbeelden.

Design

Terwijl de schrijvers aan het werk gingen, gingen wij aan de slag met het Illuster design. De drie belangrijkste uitgangspunten waren: ruimer van opzet, meer aandacht voor beeld, en passend bij de vernieuwde huisstijl van het UU Alumni Office. We hebben de ruimere opzet letterlijk genomen: de omvang ging van 24 naar 40 pagina’s, maar zonder dat er meer rubrieken bij kwamen. De extra pagina’s werden vooral benut om de hoofdartikelen meer lucht en verdieping te kunnen geven.

Knap werk dat deze eerste editie al zo dicht bij het ‘perfecte plaatje’ ligt dat wij allen voor ogen hadden. — Sophie van den Elsen, Alumni Office

 

Ook een belangrijke: voor iedere rubriek goede fotografie, geen kiekjes! We zijn hier echt streng in geweest, dat zie je aan het resultaat. Er werden nieuwe fotografen en illustratoren aangetrokken. De vernieuwde Alumni-huisstijl tenslotte maakt gebruik van een mooi lettertype en kleuren die goed aansluiten bij het frisse geel uit de Universiteit Utrecht huisstijl.

Het eerste nummer gaat over duurzaamheid. Op speciaal verzoek van Alumni Office werd het blad gedrukt op 100% gerecycled papier.

Bekijk hier het gehele magazine.

Heeft jouw magazine ook een nieuwe impuls nodig?

Wij willen je er graag mee helpen! Neem contact op met David de Jong: 030 2615077